چرا حل مشکلات اقتصادی زمان بر است؟-راهبرد معاصر
یادداشت اختصاصی «محمد کهندل»، اقتصاددان و استاد دانشگاه؛

چرا حل مشکلات اقتصادی زمان بر است؟

دولت سیزدهم، میراث‌دار مشکلات و بحران‌های عمیق اقتصادی در نتیجه روزمرگی و ناکارآمدی مدیریتی در سال‌های گذشته است. تغییر دولت، امید به اصلاح سازوکارهای مدیریت اقتصادی کشور را احیا کرده و مطالبات جامعه از دولت سیزدهم را افزایش داده است؛ اما باید به این نکته توجه کرد که مشاهده آثار تغییر در سیاست‌های کلان اقتصادی با یک فاصله -حداقل– چندماهه قابل مشابه است و دولت باید فرصت کافی برای اجرای برنامه‌های خود داشته باشد.
محمد کهندل؛ اقتصاددان و استاد دانشگاه
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۲ - ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - 2021 August 04
کد خبر: ۹۷۵۵۸

ضرورت ایجاد فرصت کافی برای حل مشکلات اقتصادی

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری آیت‌الله رئیسی امروز برگذار شد و امیدوار هستیم خداوند متعال به رئیس‌جمهور آینده و به ملت ایران توفیق پیشبرد برنامه‌های پیشرفت کشور و حل مشکلات اقتصادی عنایت کند.  توفیق برای افزایش تلاش و پشتکار دولت و صبوری ملت ایران تا چالش‌های اقتصادی یک به یک در زمان و مهلت مقرر حل و فصل شود. امروز مقام معظم رهبری رهنمودهای مهمی برای دولت سیزدهم داشتند که ناظر بر اهمیت رشد و توسعه اقتصادی و حل مشکلات اقتصادی مردم است.

 

دولت آقای رئیسی راه طولانی با دشواری های فراوانی برای حل مشکلات اقتصادی کشور در پیش رو دارد که براساس زمان‌بندی‌های منظم و با طراحی برنامه‌ها و راهکارهای مناسب، مسائل اقتصادی ایران را حل کند. داشتن طرح و برنامه و زمان بندی برای کاهش چالش های اقتصادی لازمه امر است چراکه مسائل و مشکلات متعدد و ریشه دار اقتصادی ایران به سرعت و به صورت خلق الساعه حل نمی‌شود و اجرای هر کدام نیز وابسته به آماده سازی بسترهای لازم است.

 

 اگر همانگونه که مقام معظم رهبری به این نکته مهم اشاره کردند، دولت سیزدهم برای حل مسائل و مشکلات اقتصادی کشور برنامه هدفمندی داشته باشد و زمان مشخصی را برای اجرای برنامه ها در نظر بگیرد می‌توان به حل بخشی از مشکلات در موعد مورد نظر امیدوار بود.

 

بی‌شک تحقق اهداف اقتصادی مورد نظر دولت زمان‌بر است، از این رو دولت برای اجرای برنامه های اقتصادی مد نظر خود باید برنامه جامعی داشته باشد. هرگونه حرکت سینوسی و بدون برنامه، موجب اتلاف وقت و از دست رفتن زمان می شود و در نهایت خروجی به عنوان حل مشکلات اقتصادی نخواهد داشت.  برنامه‌های اقتصادی خوبی مثل سیاست های اقتصاد مقاومتی در دسترس دولت قرار دارد، لذا دولت برای از دست ندادن زمان باید نیازهای کشور را در قالب اجرای برنامه های توسعه‌ای در دستور کار قرار بدهد چرا که حل مشکلات اقتصادی زمان‌بر است و دولت به این دلیل متقن نباید کمترین زمانی را از دست بدهد.

 

دولت آقای رئیسی علاوه بر اجرای برنامه ها و توجه به از دست ندادن زمان های طلایی برای اجرای آنها باید مراحل مورد نظر را اجرا کند تا گام به گام به موفقیت های مورد نظر دست بیابد. دولت باید منابع مالی و نیروی انسانی مورد نیاز برای انجام طرح و برنامه‌های توسعه اقتصادی را به سرعت تامین کند و متناسب با برنامه عملیات اقتصادی اجرایی دستگاه‌ها را در دستور کار قرار دهد.

 

نکته مهمی که دولت را در دست یابی به موفقیت اجرای طرح و برنامه های اقتصادی کمک می‌کند، موضوع اجرای برنامه‌ها در زمان مقرر است؛ لذا مردم باید این مساله را درک کنند و با صبوری و همراهی با دولت، امکان اعمال اصلاحات لازم را به دولت بدهند. به عنوان مثال، بودجه کشور برنامه‌ای برای یک سال دخل و خرج کشور است. قطعا بودجه یک ساله را نمی‌توان یک ماه هزینه کرد یا مدت زمان قابل توجهی برای نوشتن و تنظیم و تدوین آن زمان می برد، لذا همراهی و درک مردم از زمان‌بر بودن اصلاحات اقتصادی پیش نیاز لازم برای اعمال اصلاحاتی است که اقتصاد ایران به شدت نیازمند آن است.

 

از سوی دیگر دولت برای انجام پروژه ها و طرح های اقتصادی نباید تعجیل کند چرا‌که طرح‌های غیرکارشناسی می‌تواند موفقیت دولت را در هدف‌گذاری‌های اقتصادی به تاخیر بیاندازد و موجب هدر‌رفت منابع مالی شود. اقتصاد ایران درگیر مشکلات بزرگی است. بزرگ بودن چالشها و معضلات اقتصاد ایران به طور طبیعی زمان زیادی از دولت برای رفع مسائل اقتصادی می‌گیرد؛ بنابراین اگر دولت و مردم خواهان ایجاد اشتغال در جامعه هستند، اگر به دنبال افزایش تولید ناخالص ملی و چرخیدن چرخ‌های اقتصاد هستند؛ سرمایه گذاری، صبوری و همراهی می‌تواند مردم و دولت را در تحقق اهداف عنوان شده کمک کند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار